Prøv at foreklare folk om, hvad en fagforening skal til for
I gamle dage var man ikke i tvivl om, hvad en fagforening skulle være til for, at man valgte ofte venner og endda ægteskab efter, om de var en del af samme fagforening eller i det mindste en afart deraf eller en søsterafdeling.
For det handlede om politik, og man gik op i det med hud og hår, så man skulle ikke mænges med nogle, der ikke dyrkede samme sag som en.
Fagforeningerne og deres medlemmer har så kæmpet så hårdt for, at vi har sådan nogle gode arbejdsvilkår i dag, at specielt nye mennesker på arbejdsmarkedet ikke kan se, hvad pointen er i at betale til en fagforening.
For vi har jo netop sådan et godt socialt sikkerhedsnet, at der jo altid er kontanthjælp med videre, der kan hjælpe en, man har ferie, barsel, afspadsering med videre – men det er goder, der er blevet kæmpet for gennem lange forhandlinger med fagforeningerne og resten af arbejdsmarkedets parter.
Den slags skal man ikke tage for givet, men siden man ikke har været med til at kæmpe den kamp eller blot har læst om det, så tror man måske, at der ikke er mere at kæmpe for.
For det første er der altid mere at kæmpe for, men disse tilkæmpede rettigheder er også nogle, som der kan forsvinde igen, hvis man ikke agter at gøre sit for at sikre dem til sig selv og medlemmerne.
Så tror man måske, at man er gode venner med chefen, eller at problemer ikke vil ramme en selv – men det modsatte viser sig jo ofte tilfældet, og så er det godt at have en fagforening i ryggen, der kan hjælpe en.
Derfor har man måske brug for noget fagforening markedsføring, så man ikke alene kan vise, hvad man har kæmpet for, men også hvad man kan vinde – og ikke mindst tabe igen.