Flexleasing – for dig der vil køre i en luksusbil
Drømmer du om at sætte dig bag rattet i en luksuriøs bil, der ligger i den lidt højere prisklasse, men har du ikke lige en million stående på kontoen til at købe den for – ja, så kan flexleasing meget vel være noget for dig.
I Danmark har vi en høj registreringsafgift, og det betyder, at særligt de ekstravagante biler koster langt mere, end hvad de fleste har råd til at betale. Men der findes en mulighed for dig, der drømmer om de fede biler; flexleasing (se evt. mere her: specialcars.dk/flexleasing/).
Vi har taget et kig på den populære leasingmodel, og forklarer dig i overordnede vendinger, hvad den går ud på. Måske er det noget for dig.
Hvad er flexleasing?
At lease en bil betyder i al sin enkelthed, at du lejer en bil af et leasingselskab. Du ejer altså ikke bilen, men du får brugsretten over den. Der findes forskellige leasingtyper, som hver især har fordele og ulemper, og i denne artikel kigger vi på flexleasing, som er den mest benyttede model til dyre biler.
Med flexleasing betaler du for det første en forholdsvis lav førstegangsydelse i forhold til at købe bilen, og derefter betaler du et månedligt beløb i leasinggebyr for at leje bilen. Grunden til at det kan lade sig gøre at få en lav månedlig ydelse er, at registreringsafgiften fordeles udover bilens levetid, i stedet for at den skal betales med det samme som ved køb.
Registreringsafgiften afhænger af bilens alder; er den under 36 måneder, skal du betale 2% hver måned, mens det er 1,5 %, hvis bilen er ældre en 36 måneder.
Når du underskriver en flexleasingaftale, forpligter du dig til at købe bilen ved aftalens udløb eller alternativt anvise en anden køber, og derfor skal du være opmærksom på den restværdi, der skrives ind i kontrakt, og måske overveje at vælge et leasingselskab, som hjælper dig med få bilen videre i systemet.