Byder dit job som elektriker også på en mobbepolitik?

26 July 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Det er blevet moderne som aldrig før at tale om medarbejdernes velvære på en arbejdsplads, som ikke bare tæller, at man føler sig godt tilpas, har gode arbejdsforhold, måske endda en forsikring som frynsegode og eventuelt en gratis frokostordning.

Men der er også blevet moderne, efter der især kom forøget fokus på den slags i folkeskolen, at mobning ikke bare foregår blandt yngre mennesker og på de sociale medier, men også på arbejdspladser som voksne.

Det er endda kommer så vidt, at man endda også kan opleve det som elektriker i Holstebro, at man bliver mobbet.

Her kan det faktisk være ekstra svært, for man for det første arbejder i et hverv, hvor der forventes at være en lettere grov tone, uden den skal være ondskabsfuld, og jyder er generelt mere lavmælte end andre og bærer på tingene, end de sætter ord på dem.

Så der kan opstå et problem, når de spydige bemærkninger, der måske er ment for sjovt fra de andre kollegaer, ender med at sætte sig personligt.

Så er man bange for at blive udstillet som “tøset” eller andet, fordi man siger højt, at man føler sig mobbet på ens arbejdsplads.

Dette gælder både, hvis man siger det til et møde, under frokosten, henvender sig til den, man føler sig mobbet af – som så siger de videre til de andre, og der går kollektiv mobning i det – eller man siger det videre til ledelsen, og så bliver man bare betragtet som en stikker eller en, der ikke tør konfrontere problemerne.

Derfor er det så vigtigt, at man som arbejdsplads ikke bare har nedfældet en konkrete mobbepolitik, men at man også husker at minde hinanden om den og implementere den aktivt, så man undgår situationer helt med mobning eller kommer dem til livs hurtigst muligt, hvis de er ved at opstå.

More articles

04 March 2023

Teltudlejning