Få dig en visuel identitet
Du vil måske mene, at du bestemt har en visuel identitet. Det har alle mennesker jo, de skal jo bare kigge sig i spejlet for at se beviset.
Men et firma har ikke ansigtsudtryk, som mennesker har det. Derfor er det ikke nemt for mennesker at genkalde sig dem, når man får navnet at vide.
Hvilke mennesker husker du også bedst?
Vi tør godt gætte kraftigt på, at det er dem, som har de største karaktertræk og tør stå frem med dem og markere sig – på godt og ondt.
Langt hår, piercinger og tatoveringer er bare mere bemærkelsesværdige, end hvis man er konservativt klippet, har et symmetrisk ansigt og ellers ikke gør sig bemærket – det samme gælder med tøjet: Desto mere outreret, jo bedre husker man dem.
Det samme skal virksomheder gøre for at gøre sig bemærket hos kunderne, så kunderne husker dem i hele vejen i købsprocessen fra overvejelsen af muligheden til, at købet reelt bliver foretaget af en kunde.
Vi mennesker skiftes til at være gode til at huske navne, mens andre er bedre til at huske ansigter. Tænk, hvis det var muligt altid at huske begge dele.
Det kræver god markedsføring, PR, men det afstedkommer først og fremmest af, at man har en bemærkelsesværdig visuel identitet.
De fleste af os kan huske, hvordan Coca-Colas logo ser ud, og det giver os associationer til smagen, måske nogle nyheder eller kampagner om firmaet.
Måske tilsniger der sig også negative konnotationer, men derfor kan man ikke benægte, at der var identifikation og minder om firmaet. Som man siger: Der er ikke noget, der hedder dårlig omtale, det kan nemlig være gratis reklameværdi, der øger omsætningen.
Kan du huske, hvordan logoet er på dit lokale apotek? Nej vel.
De har måske ikke lagt en god strategi for en visuel identitet, selvom de måske ikke søger efter at ramme så mange mennesker, men så har de i hvert fald spændt ben for dem selv fra start af.
Om du så er en nystartet eller etableret virksomhed, så sørg for at stadfæste dig en visuel identitet.