Yder du service eller blot reparationer som mekaniker?
Der er blevet skrevet en del om, at man kan være autoriseret mekaniker, hvor man udfører officielt arbejde for en given bilproducent, eller man måske har specialiseret sig i en bestemt biltype eller -mærke, eller man måske bare er uafhængig og har forstand på mange forskellige former for biler.
Men hvad laver du så helt konkret som mekaniker?
Lige her henvender vi os til en mekaniker i Aalborg, men det kunne lige så vel være dig som mekaniker et andet sted i landet.
Selvfølgelig er du selv klar over, hvad du laver som mekaniker her i landet, men er dine kunder også klar over, hvad du gør?
Måske kræver det, at du forklarer dine kunder, hvad du konkret laver, og du skal forklare dem, hvad det gavner for dem, at man får udført eller lavet hos dig som mekaniker.
Det vil kræve en del kommunikation, men det kan være det værd i længden.
Men som udgangspunkt tænker dine kunder måske, at du reparerer biler, mens de ikke overvejer, at du kan udføre service på bilen med alt fra, at lygterne skal tjekkes, slidmønsteret på dækket bliver kontrolleret, eller man er med til at skifte olie.
Mange kunder opdeler disse ting, og det er da heller ikke alle mekanikere og værksteder, der laver begge dele, for der kan være steder, der har specialiseret sig i disse ting også.
Nogle kunder tænker atter, at den slags service blot er noget, man skal have lavet, når man er til syn, men det er jo smart, hvis man får det lavet forud for besøget i synshallen.
Andre går ud fra, at mekanikeren altid vil gøre alle de serviceting som en del af ydelsen, også om man kender til det eller ej – eller man regner med, at det i det mindste bliver påpeget, at man skal have set på de ting også hos denne mekaniker eller et andet sted.
Derfor bliver man nødt til at skære den slags ud i pap, hvad man laver.